A vállalatok három típusa

A vállalatoknak három típusa van: az egyik alakítja, a másik szemléli az eseményeket, a harmadik, pedig csodálkozik rajta, hogy bekövetkeztek."  /régi bölcsesség/

Az első típusú cégek vezetői biztos, hogy alkalmaznak vállalkozásfejlesztési célú menedzsment megoldásokat. Irányítási rendszert működtetnek, tréningekre járnak, menedzsment tanácsadójuk van, vagy írnak pályázatokat.

Az ilyen cégek a tanuló szervezetek. Mi velük szeretünk dolgozni.

Az első típusú cégek - a tanuló szervezetek - vezetői folyamatosan igénybe vesznek menedzsment eszközöket.

Merthogy - többek között - ezekkel alakítják vállalkozásuk belső- és külső környezetét, az eseményeket, ezért is tartozhatnak az első típusú vállalkozások közé. 

A minap hallottam egy, a témához tartozó nem kevésbé megszívlelendő prognózist: 

"Kétféle vállalat létezik: az egyiknek van menedzsment tanácsadója, a másiknak lesz!" 

Elgondolkodtam. Lehet, hogy régi bölcsességünk holnapra így lesz helyes? Lehet.

De akkor mit lehet itt csinálni? Semmi mást, lépni kell!

Biztos vagyok benne, hogy ahogyan minket is, Önt is nap, mint nap keresik telefonon ismeretlen cégek ismeretlen telemarketingesei, hogy "egyedi, akciós, az Ön számára a lehető legelőnyösebb" ajánlatot tegyék. Legyen szó menedzsment tanácsadásról, vállalkozásfejlesztési tréningről, vagy éppen ISO 9001 minőségügyi felkészítésről, auditokról, a pályázatokról meg már nem is szólva. Emellett jönnek az e-mailek, a faxok, a levelek, meg a prospektusok. Jobbnál jobb ajánlatok, jobbnál jobb cégektől! Nehéz tehát a választás. Ha egyáltalán lehetséges.

Emlékszik még? "Cipőt a cipőboltból!"

Zseniális, nem? Mennyivel könnyebb volt nekünk 30-35 évvel ezelőtt. Megmondták, hogy hol vegyünk cipőt. Ugyan nem volt olyan sok cipőbolt, meg aztán nem is volt nehéz választani abból a három fazonból. De mégis csak, úgy miheztartás végett. Cipőt persze még ma is legjobb cipőboltból vásárolni. Igen ám, de melyikből? Mert nagyon sok van ám. Meg a választék is igen nagy. 

Nézzük csak! Ha cipőt a cipőboltból, akkor tréninget a "tréningboltból". ISO-t feltétlenül az "ISO-boltból", pályázatot pedig csakis a "pályázatboltból". Vagy nem? Igen, de melyikből. Mert nagyon sok ám. Csak az interneten vezetési tanácsadó iroda 325, tréningcég 412, minőségirányítási felkészítő 385, pályázatíró cég, pedig 357 van. Vagy vásároljunk mindjárt a "menedzsment-hipermarketben"? Mert bizony ilyen is van. Nehéz tehát a választás. Ha egyáltalán lehetséges. 

Az ajánlatok pedig csak jönnek, csak jönnek, egyre csak jönnek.