A napokban felhív a legnagyobb magyarországi lakossági bank nevében egy kellemes hangú telefonos kislány, hogy ti., ő most vevői elégedettséget fog mérni, persze, csak, ha én is úgy akarom és együttműködök. Azt nem mondta, hogy ő a bank alkalmazottja-e, vagy annak megbízásából egy amolyan telemarketinges, vagy piackutató cég munkatársa. Ez az egyik szempontból tk., mindegy is (a másikból nem – erről majd később). Az egyik szempont az, hogy rendkívül udvariasan, szépen, érthetően, (amsz*) jó kommunikációs képességekkel megáldva vezette elő szándékát. Persze, hogy kiválóan „be volt trenírozva”, ami persze egyáltalán nem baj, sőt. Jött a szokásos szöveg a minőségbiztosítási okok miatti hangfelvételről (???… nem tudom, aki ezt a szöveget kitalálta, tudja-é, hogy mit is ad a kislányok szájába?), stb. Talán ismerős? Én természetesen igent mondtam, hiszen semmi bajom az ilyenekkel, meg legalább gyűlik az anyag, amsz a „szituációs szókincsem”. Emellett biztosan tanulok a legnagyobb magyar bank módszereiből, amit majd a kisebbeknél (mármint az én partnereimnél) magam is alkalmazhatok.
(amsz*) – ahogy mondani szoktuk…
Kik is ezek a nagyfiúk? Akiknek egy reprezentánsával én is találkoztam.
A napokban történt, – nem gondoltam volna, hogy ilyen is van – illetve dehogynem, hiszen már Tolsztoj is megírta. Bocs a nagyképűségért, de én Tolsztojt még olvastam, ezért valószínűleg egy szánalmas retro-fazon vagyok, aki ráadásul a „fészbuk”-ra sem megy fel mindennap. Ennek ellenére mégis tudom, hogy
mindenkivel ugyanaz fog történni… – előbb, vagy utóbb!
Azok szerint, akik képtelenek voltak az ilyen szabványos irányítási rendszerek lehetőségeit és előnyeit kihasználni. Ők hangoztatták, hogy "amíg nem volt ISO-nk, tudtunk dolgozni, mióta van, nem tudunk." Ez jó szöveg, de csak önigazolás, ők a saját szabályaikat sem szerették betartani. Ebbe kiváló felkészítőjük is besegített nekik a rájuk zúdított papírtengerrel. Akkor meg még jobb a szöveg, ha úgy kezdődik, hogy: "… azt halottam…", ahogy ez már csak lenni szokott ilyenkor.
Azok szerint, akik képtelenek voltak az ilyen szabványos irányítási rendszerek lehetőségeit és előnyeit kihasználni. Ők hangoztatták, hogy "amíg nem volt ISO-nk, tudtunk dolgozni, mióta van, nem tudunk." Ez jó szöveg, de csak önigazolás, ők a saját szabályaikat sem szerették betartani. Ebbe kiváló felkészítőjük is besegített nekik a rájuk zúdított papírtengerrel. Akkor meg még jobb a szöveg, ha úgy kezdődik, hogy: "… azt halottam…", ahogy ez már csak lenni szokott ilyenkor.
Azoknak a cégvezetőknek a kétharmada, akiknek vállalkozásánál ISO minőségirányítási rendszer működik, ott voltak auditok is, vagy ők, illetve munkatársaik voltak már vezetői-, kommunikációs-, vagy értékesítési tréningen nem voltak maradéktalanul elégedettek a kapott megoldások minőségével. Nem is a minőségével úgy általában, hanem inkább kézzel fogható eredményével, vagy ami ennél fontosabb, hasznosságával. Azok sincsenek kevesebben, illetve jártak jobban, akiknek vezetési tanácsadójuk volt, vagy írtak már valamilyen vállalkozásfejlesztési célú pályázatot.
Egy szabványosított irányítási rendszer úgy működik, mint egy iránytű. Vannak olyan helyzetek, amikor iránytű nélkül még akár bajba is kerülhetünk. Az iránytűt azonban használni is kell tudni. Pl. jó, ha tudjuk, hogy melyik pólusa mutat Észak felé. Persze csak akkor, ha egyáltalán valamerre akarunk menni. Ha még azt is tudjuk, hogy merre akarunk menni, akkor egy ilyen iránytűvel már el is lehet indulni.
Bár szerintünk az elméleti alapok megléte fontos, ez csak beugró az eredményes szakmai munkához. Alapképzettségeink a legtöbb mérnöki- és közgazdasági szakterületet lefedik, képesítéseink az informatikától a képzéseken át a menedzsmentig (MBA) terjednek. Richard Gere után szabadon a Pretty Woman-ből: "kijártunk mindent, amit lehetett!" Ezzel együtt egyik alapelvünk a munkánkban 20% elmélet, 80% gyakorlat!
Előnyeit is akkor tudjuk igazán élvezni, ha eredményesen, cégünk javára működtetjük a mindennapokban…
Hogy az ezekre szánt pénzt ne dobjuk ki az ablakon a rendszer működését fenn kell tartani, hovatovább azt fejleszteni is érdemes. (arról nem is szólva, hogy a tanúsítottság fenntartásának, az ismételt – felügyeleti – auditokon való megfelelésnek is vannak működtetési feltételei)
Azok szerint, akik képtelenek voltak az ilyen szabványos irányítási rendszerek lehetőségeit és előnyeit kihasználni. Ők hangoztatták, hogy "amíg nem volt ISO-nk, tudtunk dolgozni, mióta van, nem tudunk." Ez jó szöveg, de csak önigazolás, ők a saját szabályaikat sem szerették betartani. Ebbe kiváló felkészítőjük is besegített nekik a rájuk zúdított papírtengerrel. Akkor meg még jobb a szöveg, ha úgy kezdődik, hogy: "… azt halottam…", ahogy ez már csak lenni szokott ilyenkor.
... ezek ma sem érdektelenek ...
1. oldal / 7